vrijdag 27 mei 2016

Bliksemstage basisschoolleerlingen bij MW Instruments

Mijn naam is Vera Visser. Momenteel loop ik voor een half jaar stage bij HITMA Groep in Uithoorn. Als onderdeel van mijn stage mocht ik helpen bij het organiseren van een bliksemstage van basisschoolleerlingen aan MW Instruments in Almere (dochteronderneming van HITMA Instrumentatie). Het was een leuk en leerzaam project. In dit blog doe ik verslag van de bliksemstage.

JINC Almere
JINC Almere helpt jongeren van 8 tot en met 16 jaar die opgroeien in de wijken Haven Binnenring en Stedenwijk op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt.
Op 25 mei was JINC Almere met een groep basisschoolleerlingen te gast bij MW Instruments om meer te weten te komen over werken in techniek.

De kinderen kwamen binnen en gingen meteen de trap op naar de vergaderzaal. Daar kregen ze een lekker koekje met wat drinken. Ondertussen gingen Ajid Chehade en Kees Veen uitleg geven over MW Instruments:

- Wat doet MW instruments?
- Welke producten verkopen ze?
- Hoe ze meten met de juiste meetinstrumenten?

Na aandachtig geluisterd te hebben en na diverse vragen, gingen de kinderen weer naar beneden en gingen ze aan de slag. Ze mochten verschillende meetinstrumenten zelf uitproberen.

Maar het bleef niet alleen bij het uitvoeren van testjes. De kinderen moesten aan de hand van de uitkomsten diverse Quiz-vragen beantwoorden.
Dit waren de opdrachten:

De Blaastest
Hier was het de bedoeling dat je zo hard mogelijk op het mondstukje van een drukmeetinstrument blies. De wijzer gaat dan omhoog en zo wisten de kinderen hoe hard ze hadden geblazen.

Deze test was erg in de trek bij de kinderen. Er was vooraf verteld dat wie het hardste blaast, de sterkste is. Dat wilden ze natuurlijk allemaal zijn, dus iedereen deed zijn uiterste best.

Infraroodstralen schieten 
Door middel van infraroodstraling kun je de temperatuur meten. De kinderen moesten
een infrarood thermometer richten tussen 2 streepjes op verschillende kopjes water en vervolgens de gemeten temperatuur noteren. Ze hadden als opdracht om uit te vinden welk kopje het warmste was.

Volt meten
Bij deze opstelling waren er twee elektriciteitsdraden. De rode draad moest aangesloten worden aan de plus-kant van een batterij en de zwarte aan de min-kant. De voltmeter gaf aan dat er ongeveer in één batterij 1,5 volt zit.
De opdracht was dat de kinderen op 9 volt moesten uitkomen. Dus hoeveel batterijen hadden ze nodig had om op de 9 volt te uit te komen.

Gaslek zoeken
Bij het onderdeel ‘gaslek zoeken’ gingen de kinderen met een gasdetector langs een siliconenslangetje waar een gaatje in was geprikt. Ze moesten ontdekken waar het gaatje zat. Zodra ze het gaslek hadden gevonden, begon de meter heel snel te piepen.

De Spiraal
Dit was een zenuwslopend onderdeel. Ook wel bekend als ‘het spiraalspel’. De kinderen moesten proberen het gehele circuit af te leggen zonder het ijzer te raken. Dit was toch moelijker dan ze dachten.

Je hebt een aantal rustpunten maar zodra je het ijzer aanraakt buiten deze rustpunten, ging het spel piepen en moest je terug naar het startpunt.

Aan het eind van de ochtend kon er een winnaar bekend worden gemaakt naar aanleiding van de uitvoering van de opdrachten en beantwoorden van de bijbehorende vragen.
Dit trotse winnaar staat hier op de foto.

Na afloop gaven de kinderen en hun leerkrachten aan dat ze het een leuke en leerzame ochtend vonden. En dat ben ik helemaal met ze eens.

Vera Visser